Pirate of the Caribbean!!!
قراصنة الكاريبى!!!
عمتم مساءاً.
على فكرة أنا شفته.
تقصد أية؟
الفيلم.
يا راجل!!! بس ده فيلم ثانى "واقعى ومش
خيالى".
مش ده اللى عمله جون ديب؟
لا.
مش مصدقك!!!
مش عايز أحلف لك.
طب, ده بطولة مين؟!!!
"توتو قلب الأسد" وتشكيلة العصابى.
يا راجل قول كلام غير ده؟؟؟
دى الحقيقة المرة.
طب, إحكى لى قصتة كدة.
كان ياما كان, فى هذا العصر والأوان: كان
فيه قرصان يجوب البحار والمحيطات بحثاً عن الفرائس والثروات.
وبعدين أنت كدة شوقتنى؟؟؟؟؟؟
وأثناء ما هوه بيبحث فى البحار الجنوبية عن
"الذهب والياقوت والمرجان", وقعت عينية على شاطىء واعد بالثروات على
ساحل امريكا الجنوبية, فأحب أن يستولى عليه وعلى ثرواته, ولكن كان هناك "حاكم"
بيحمى هذه الشواطىء, أسمه "مادورو", فخطفه هذا القرصان هو وحبيبته, وذهب
به للشواطىء البعيدة فى الشمال, ولما كان هناك لا بد أن يجعله يمثل للعدالة, "كال
ولفق لهما التهم", "كى يجعلهما
مثال وعبرة لمن يأتى بعدهما".
وبعدين أية اللى حصل؟
لا, الباقى فى الحلقة القادمة, لأن أنا حتى
الآن لسه ما بعرفوش.
خلينا بقى نتكلم جد.
ماشى.
أية الحكاية؟
تمكن أمس التشكيل العصابى "من رعاة
البقر" بقيادة "توتو" من عمل عملية سطو مسلح فى فنزويلا, وخطف فيها
رئيس دولة وحرمة, وقتل حرسة الخاص.
ليه كدة؟ أية المشكلة؟
عملية جشع وطمع فى ثروات البلاد "بعيد
عنك".
و"بعيد عنك" ليه؟ ماهى بتحصل كل
يوم عندنا, بس, هل هذا ممكن حالياً هناك؟!!!
طبعاً, مادام هوه مقتنع بأنه يعيش فى عالم
البحار "حيث يأكل السمك الكبير الصغير بدون أحم ولا دستور"!!!!!!!!!!!!!
طب ليه مفيش حد بيفهمه إن هذا لا يصح فى
العالم البشرى الذى نعيش فيه حالياً, فإن كان الكبير بيلهط الصغير على طول فى
المحيطات والبحار, ولكنة لا يصح بين البشر, فقد تمدن البشر منذ عصور صحيقة,
وأصبحوا الآن بيعيشوا وفق أعراف وقوانين.
روح بقى قول لهم "الكلام ده".
عايزنى أروح أقول لتشكيل عصابى أنتوا
غلطانين؟
أه, أية المشكلة؟
بصراحة أصل المشكلة, أنا مش فاضى.
المهم, خلينا نرجع للمشكلة الحالية التى
خلقت بعد الفراغ الذى تركة "خطف الرئيس"؟
نائبة الرئيس تولت المنصب مؤقتاً إلى أن يتم
تفعيل كل الخيارات الدستورية.
المشكلة, إن بعض التلميحات الصادرة من إدارة
توتو بأنهم أتصلوا بها وإنها أبدت إستعداد للتعاون, ثم عملت بعدها خطاب موالى شديد
"لمادورو", وأظهرت فيه أنها تسير على خطى الرئيس السابق.
مفهمتش, يعنى أية؟
يبدو أنه ربما كان هناك اتفاق موجود بينهم
قبل عملية الأختطاف!!!!!! ثم لما حدث الموضوع واقعياً "صدمت بعض الشيىء
وأضطرت إلى التراجع قليلاً".
أنت عارف أنك بتلمح لأية؟
نعم, للأسف هناك الكثير من الأصابع تشير
أليها, خاصة أنها أول المستفيدين.
عموماً سنرى, فالأيام قادمة وحبلى
بالمفاجآت.
تحياتى.
عمتم مساءاً.
تصبحوا على خير.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
وهنا صمت هتموت عن الكلام.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
https://x.com/TalatWbas/status/1949268602776871049
https://x.com/Meemmag/status/1963342485440155862
https://x.com/thaeralbannaa/status/1963320048811995321
بقلم
هتموت من الشمس
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق