اللى يحصل فى سويسرا يبقى فى سويسرا!!!
مساء الخير.
مساء النور.
أية ده؟ هوه أية اللى حصل فى سويسرا؟!!!
بصراحة اللى جرى هناك ما ينحكيش.
حاول تحكية؟
تقدر تقول أنه ينطبق عليه مطلع الأغنية,
"على اللى جرى من مراسيلك, على جرى, أه, لما تيجى وأحكيلك على اللى
جرى".
هوه أنت ناوى تغنى ثانى؟!!!
حته صغيرة كدة من نفسى.
يا عم براحة على الضحايا.
ماشى, خلاص مش هفتح بقى.
لا, مش للدرجة دى. أفتح بقك عادى, عشان
عايزك تحكى لى بقى على اللى الفضايح اللى حصلت فى سويسرا؟
بس إحنا وضعنا مبدأ "اللى يحصل فى
سويسرا يبقى فى سويسرا".
خلاص سيبك منه, وخليك جدع, وأحكى؟
ماشى, بس أنا مش عارف الجوازة دى ليه معصلجه
كدة؟ وكأن فيه حد باصص لهم فيها.
أهوه, أنت هتتوه ثانى ومش ناوى تحكى؟
لا, خلاص أنا جاى لك فى الكلام.
أول حاجة حصلت تتعلق بالحادثة المتداولة
بلقطات مصورة من اجتماعات سويسرا في منتجع بورغنشتوك، لما دخل وزير الخارجية
القطرى إلى مكان أنعقاد المحادثات وسلم بحرارة على رئيس الوزراء الباكستانى,
وتجاهل نائب الرئيس الأمريكى فانس, وكأنه لم يراه مع أنه كان ملاصق للأخر, مما
أعتبرته وسائل الأعلام أهانة للأخير, وللدولة التى يمثلها.
وكمان اللى حصل بين جورجيا ميلونى وتوتو,
حيث اندلعت أزمة دبلوماسية في يونيو/حزيران 2026 بين رئيسة وزراء إيطاليا, والرئيس
الأمريكي، حيث زعم توتو أن ميلوني "توسلت" إليه بشدة لالتقاط صورة معه
على هامش قمة السبعة في فرنسا وأنه وافق "شفقة عليها".
وميلوني ردت بغضب شديد ووصفته بالكذب، قائلة
إنها "لا
هي ولا إيطاليا تتوسلان لأحد",
وأثار الأمر أزمة واسعة انتهت بقرار وزير
الخارجية الإيطالي أنطونيو تاياني
إلغاء زيارته الرسمية لواشنطن، معتبراً أن
إهانة توتو لرئيسة الوزراء هي إهانة لإيطاليا بأكملها.
واللى زاد وغطى, "أنت كمان عارف إن توتو
ما بيسترش فى المواقف دى", وديما كاسفهم وجايب لهم الكلام.
أية حكاية؟ عمل أية توتو ثانى؟
القصة تعود إلى تهديدات حادة أطلقها توتو ضد
الوفد الإيراني المتواجد في سويسرا لإجراء مفاوضات ثنائية برعاية قطرية
وباكستانية، حيث تسببت هذه التصريحات في أزمة دبلوماسية أدت إلى انسحاب الوفد
الإيراني مؤقتاً من المحادثات.
أية التفاصيل وخلفية ما حدث بدقة؟
يعنى أية؟
أية اللى قاله توتو؟
في مقابلة هاتفية مع قناة "فوكس
نيوز"،
هاجم توتو الموقف الإيراني بعد تلويح إيران مجدداً بإغلاق مضيق هرمز، ووجّه
تهديداً مباشراً للمفاوضين الإيرانيين قائلاً:
"إذا
أغلقتم مضيق هرمز فلن يكون لكم بلد، ولن تتمكنوا حتى من العودة إلى بلدكم اللعين, (وأضاف
مهدداً): إن الأفضل للرئيس الإيراني أن يصمت, وإلا سنستولي على بقية البلاد".
أية اللى حصل من تداعيات لتهديده على
المفاوضات؟
انسحاب الوفد الإيرانى فور
صدور تصريحات توتو، فقد رفض الوفد الإيراني بقيادة رئيس البرلمان محمد باقر
قاليباف ووزير الخارجية عباس عراقجي الدخول في المفاوضات المباشرة مع الوفد
الأمريكي (الذي يرأسه نائب الرئيس جي دي فانس)، وغادروا مقر الاجتماعات في منتجع
بورغنشتوك السويسري احتجاجاً على اللهجة الاستعلائية.
يعنى خربت؟!!!
مش للدرجة, فلقد تدخل الوسطاء, وبذل رئيس
الوزراء الباكستاني شهباز شريف والوسطاء القطريون جهوداً مكثفة لتهدئة الأوضاع
ومنع انهيار المفاوضات بالكامل, ويظهر أنهم أتفقوا فى النهاية إلى أن: "اللى حصل
فى سويسرا, يجب أن يبقى فى سويسرا"!!!
يا نهار مش فايت.
عادى خالص, وبتحصل فى أحسن المفاوضات.
تحياتى, تصبحوا على خير.
وأنت من أهله.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
وهنا صمت هتموت عن الكلام.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
https://x.com/AlMayadeenNews/status/2059725109766640024
https://x.com/AJArabic/status/2068161427735556372
https://x.com/TalatWbas/status/1949268602776871049
https://x.com/Meemmag/status/1963342485440155862
https://x.com/thaeralbannaa/status/1963320048811995321
بقلم
هتموت من الشمس