الثلاثاء، 23 يونيو 2026


 

اللى يحصل فى سويسرا يبقى فى سويسرا!!!

مساء الخير.

مساء النور.

أية ده؟ هوه أية اللى حصل فى سويسرا؟!!!

بصراحة اللى جرى هناك ما ينحكيش.

حاول تحكية؟

تقدر تقول أنه ينطبق عليه مطلع الأغنية, "على اللى جرى من مراسيلك, على جرى, أه, لما تيجى وأحكيلك على اللى جرى".

هوه أنت ناوى تغنى ثانى؟!!!

حته صغيرة كدة من نفسى.

يا عم براحة على الضحايا.

ماشى, خلاص مش هفتح بقى.

لا, مش للدرجة دى. أفتح بقك عادى, عشان عايزك تحكى لى بقى على اللى الفضايح اللى حصلت فى سويسرا؟

بس إحنا وضعنا مبدأ "اللى يحصل فى سويسرا يبقى فى سويسرا".

خلاص سيبك منه, وخليك جدع, وأحكى؟

ماشى, بس أنا مش عارف الجوازة دى ليه معصلجه كدة؟ وكأن فيه حد باصص لهم فيها.

أهوه, أنت هتتوه ثانى ومش ناوى تحكى؟

لا, خلاص أنا جاى لك فى الكلام.

أول حاجة حصلت تتعلق بالحادثة المتداولة بلقطات مصورة من اجتماعات سويسرا في منتجع بورغنشتوك، لما دخل وزير الخارجية القطرى إلى مكان أنعقاد المحادثات وسلم بحرارة على رئيس الوزراء الباكستانى, وتجاهل نائب الرئيس الأمريكى فانس, وكأنه لم يراه مع أنه كان ملاصق للأخر, مما أعتبرته وسائل الأعلام أهانة للأخير, وللدولة التى يمثلها.

وكمان اللى حصل بين جورجيا ميلونى وتوتو, حيث اندلعت أزمة دبلوماسية في يونيو/حزيران 2026 بين رئيسة وزراء إيطاليا, والرئيس الأمريكي، حيث زعم توتو أن ميلوني "توسلت" إليه بشدة لالتقاط صورة معه على هامش قمة السبعة في فرنسا وأنه وافق "شفقة عليها".

وميلوني ردت بغضب شديد ووصفته بالكذب، قائلة إنها "لا هي ولا إيطاليا تتوسلان لأحد", وأثار الأمر أزمة واسعة انتهت بقرار وزير الخارجية الإيطالي أنطونيو تاياني إلغاء زيارته الرسمية لواشنطن، معتبراً أن إهانة توتو لرئيسة الوزراء هي إهانة لإيطاليا بأكملها.

واللى زاد وغطى, "أنت كمان عارف إن توتو ما بيسترش فى المواقف دى", وديما كاسفهم وجايب لهم الكلام.

أية حكاية؟ عمل أية توتو ثانى؟

القصة تعود إلى تهديدات حادة أطلقها توتو ضد الوفد الإيراني المتواجد في سويسرا لإجراء مفاوضات ثنائية برعاية قطرية وباكستانية، حيث تسببت هذه التصريحات في أزمة دبلوماسية أدت إلى انسحاب الوفد الإيراني مؤقتاً من المحادثات.

أية التفاصيل وخلفية ما حدث بدقة؟

يعنى أية؟

أية اللى قاله توتو؟

في مقابلة هاتفية مع قناة "فوكس نيوز"، هاجم توتو الموقف الإيراني بعد تلويح إيران مجدداً بإغلاق مضيق هرمز، ووجّه تهديداً مباشراً للمفاوضين الإيرانيين قائلاً:

"إذا أغلقتم مضيق هرمز فلن يكون لكم بلد، ولن تتمكنوا حتى من العودة إلى بلدكم اللعين, (وأضاف مهدداً): إن الأفضل للرئيس الإيراني أن يصمت, وإلا سنستولي على بقية البلاد".

أية اللى حصل من تداعيات لتهديده على المفاوضات؟

انسحاب الوفد الإيرانى فور صدور تصريحات توتو، فقد رفض الوفد الإيراني بقيادة رئيس البرلمان محمد باقر قاليباف ووزير الخارجية عباس عراقجي الدخول في المفاوضات المباشرة مع الوفد الأمريكي (الذي يرأسه نائب الرئيس جي دي فانس)، وغادروا مقر الاجتماعات في منتجع بورغنشتوك السويسري احتجاجاً على اللهجة الاستعلائية.

يعنى خربت؟!!!

مش للدرجة, فلقد تدخل الوسطاء, وبذل رئيس الوزراء الباكستاني شهباز شريف والوسطاء القطريون جهوداً مكثفة لتهدئة الأوضاع ومنع انهيار المفاوضات بالكامل, ويظهر أنهم أتفقوا فى النهاية إلى أن: "اللى حصل فى سويسرا, يجب أن يبقى فى سويسرا"!!!

يا نهار مش فايت.

عادى خالص, وبتحصل فى أحسن المفاوضات.

تحياتى, تصبحوا على خير.

وأنت من أهله.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

وهنا صمت هتموت عن الكلام.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

https://hemms.blogspot.com

https://x.com/AlMayadeenNews/status/2059725109766640024

https://x.com/AJArabic/status/2068161427735556372

https://x.com/TalatWbas/status/1949268602776871049

https://x.com/Meemmag/status/1963342485440155862

https://x.com/thaeralbannaa/status/1963320048811995321

 

بقلم

هتموت من الشمس

 

اسرائيل تتحرك لعودة الحرب على غزة بعد ضغط ترامب لوقف اطلاق النار في لبنان !

Europe - The Final Countdown (Official Video)

نبوءه رجل صالح انتظروا حدث عظيم قادم من السماء"أبو عبد الرحمن | علم الرؤي والأسرار الخافيه

الاثنين، 22 يونيو 2026

إسرائيلي يحدد موعد الحرب القادمة مع مصر.. متى؟ | تواصل

اجبار الجيش الاسرائيلي علي الانسحاب من لبنان وايقاف المفاوضات حتي التنفيذ

عاجل : حلقة خطيييرة جدا تكشف أسرار العالم للمرة الأولى

مديرة الاستخبارات الأميركية تكشف الصندوق الأسود لأسرار فيروس كورونا│ تواصل

د.أسامة فوزي # 5218 - ترامب يهدد بخطف المفاوضين الايرانيين وطهران ترد وتهدد

عاجل : العاصفة الزلزالية مستمرة تقترب من الدول العربية.. واعراض بدأت تظهر

الارض ستتغير عن قريب يخرج هذا الرجل ويملك "أبو عبد الرحمن | علم الرؤي والأسرار الخافيه "

بث عاجل | انهيار في تل أبيب، جحيم في لبنان، وترامب يسلم مفاتيح المنطقة لإيران وسوريا!

ترامب يهدد بـ اختطاف الوفد الايراني المفاوض من سويسرا اذا لم تفتح ايران مضيق هرمز !

"فيديو فاضـ,ـح لرئيسة وزراء إيطاليا" عقاب أمريكي غير متوقع بسبب خناقتها مع ترامب

الأحد، 21 يونيو 2026

قال الله ﷻ: {حتى إذا أخذت الأرض زخرفها وازّينت وظنّ أهلها أنّهم قادرون عليها}. الحبيب أبو بكر العدني


 

الدرس الأخير للبشرية!!!

مساء الخير.

مساء النور.

أية ده؟ هوه أنت هترجعنا ثانى للمدرسة؟

أنت بتقول فيها؟ ولا كبير عليها؟ ياريت الواحد يعود للزمن اللى كان بيعيش فيها بلا مسئولية.

أه, لما الواحد كان بيعمل كل اللى هوه عايزة, ومفيش وراه واجبات غير المذاكرة.

وأية أول درس؟!!!

ابحث عن خالقك؟

هل هو بعيد؟ أم قريب؟

هو قريب إن أحسنت أختيار الطريق, وبعيد إن أخطأت المنعطف.

ومتى يكون أخر درس؟!!!

قريباً.

متى؟

عندما يظن الأنسان أنه قادر عليها.

من هى؟

الأرض.

فلنذهب إلى الآية – 24 من سورة يونس: لنكون أكثر إيضاحاً:

( إِنَّمَا مَثَلُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَاءٍ أَنزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَالْأَنْعَامُ حَتَّىٰ إِذَا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَازَّيَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَا أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَيْهَا أَتَاهَا أَمْرُنَا لَيْلًا أَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَاهَا حَصِيدًا كَأَن لَّمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ ۚ كَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ).

هل تشير الآية ليوم القيامة؟!!!

لا, على ما أعتقد أنها تشير ليوم سيأتى قبله, فيه ستعطى البشرية درسها الأخير.

ما هو؟ ماذا سيكون؟!!!

الطوفان الأخير للبشرية قبل قيام الساعة.

لم أفهم.

ببساطة, تشير الآية إلى مجموعة فاسدة من البشر, يظنوا أنهم قادرين على التحكم فى الأرض.

ما تقصده بالتحكم فى الأرض؟!!!

التحكم فى الطبيعة.

زى أية؟

زى "إنزال المطر, والتحكم فى الزلازل, والبراكين, والريح,,,,,,إلخ".

وهل وصلوا للتحكم فيها حالياً؟!!!

تقريباً, ولو بصورة جزئية, ولكن غير معلوم حجم قدراتهم.

يعنى أية؟

يعنى أنهم فى الغالب بيتحكموا فى زيادة حجم حدث يكون جارى بالفعل.

يعنى أية؟

يعنى ممكن يزودوا من حجم بعض العواصف فيجعلوها مدمرة, أو ينزلوا الأمطار فى بعض المناطق النائية, وهكذا.

أية حدود قوتهم؟

غير معلوم, لأنهم بيستخدموها كسلاح.

ولكن معظم العلماء فسروا "أَتَاهَا أَمْرُنَا" بأنه يوم القيامة؟

أخطأوا, لأن سيكون باب التوبة مازال مفتوح بعده.

لما؟

لأن العلامات الكبرى "لم تبدأ بعد".

تقصد من سيسمح لهم بالتوبة بعده؟

لمن تبقوا من بعده, "فمازال باب التوبة مفتوح".

ومتى يقفل باب التوبة؟

عند طلوع الشمس من المغرب, أو ظهور الدابة, وهما علامتان متوازيتان.

هل من الأفضل أن تتوب قبل الطوفان؟ أم تتوب بعده؟

قبله أفضل بكثير, إن أردت أن تتحسن فرصك فى النجاة.

لما؟

لأن هناك سيكون فيه ملائكة حراس للمؤمنين المسجلة أسمائهم من الأحداث.

زى اللى نجوا فى سفينة سيدنا نوح؟

أه, ولكن بطريقه منفرده.

فأين السفينة التى سينجو من يركبها؟

السفينة هنا مجازية, "وهى إيمانك بربك سينجيك".

ما ممكن أن نتوب عند الطوفان؟

فى الغالب, لن تجد الفرصة لذلك, ولن ينفع ذلك.

لما؟

لأن التوبة لا تقبل غند رفع الغطاء.

لم أفهم؟

إذا حضرت ملائكة الموت, فبيرفع عندها الغطاء عن أعين البشر فبيروا الحقيقة كاملة, وملائكة الموت قادمة, أو ملائكة العذاب, وعندها لا تقبل توبة.

أعطنى أمثلة لمن عاجلهم الحدث قبل التوبة؟

أبن سيدنا نوح, وقومه, وفرعون موسى, وجيشه, والمخسوف بهم فى "جيش الخسف" فى بيداء المدينة,,,,,إلخ,  ونكتفى بهذا القدر من الأمثلة.

ألن ينجو منه من غير التائبين المؤمنين؟!!!

فى طوفان نوح لم ينجو إلا المؤمنين التائبين, ولكن فى هذا الطوفان ربما, والله أعلم, سيكون هناك البعض القليل من "الناجين" الذين وصفوا بأنهم أشرار الناس الذى تقوم عليهم القيامه.

أعطنى مثال عنهم؟

مثل الناجين من المخسوف بهم فى "جيش الخسف" فى بيداء المدينة.

مهو أنت أهوه بتتكلم عن القيامة؟

لا, "أنا لم أقرن بين الحدثين". أنا أقصد أنها ستقوم بعد حين من الطوفان.

ما مقدار الحين الذى ذكرته؟

فى علم الله.

طب, متى يبدأ الطوفان؟

قريب.

كن أكثر تحديد.

ذلك فى علم الله.

حاول؟

خارج علمى, كفاية كدة, تحياتى, تصبح على خير.

وأنت من أهله.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

وهنا صمت هتموت عن الكلام.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

https://hemms.blogspot.com

https://x.com/AlMayadeenNews/status/2059725109766640024

https://x.com/AJArabic/status/2068161427735556372

https://x.com/TalatWbas/status/1949268602776871049

https://x.com/Meemmag/status/1963342485440155862

https://x.com/thaeralbannaa/status/1963320048811995321

 

بقلم

هتموت من الشمس

 

11- تفسير سورة يونس - الاية ( 22 - 24 ) - محمد متولي

 


 

لمس أكتاف!!!

مساء الخير.

مساء النور.

أية ده؟ هوه النهاردة هنتفرج على المصارعه الحره؟!!!

ياريت, عشان أنا بحبها قوى.

طول عمرك بتحب الرياضات العنيفة.

أه, أنا عندى شغف جامد بالرياضات العنيفة, مع أنى شخصياً مش عنيف.

مش قوى, بس أحيانا بيطفو ذلك على السطح.

يعنى, فى مواقف قليلة جداً, لأنى بأحاول جاهداً ترويض نفسى "على البعد عن العنف", ويمكن شغفى بالرياضات العنيفة بيجعلنى أخرج وأفرع دواخلى فيها لأكون أكثر سلاماً مع نفسى, ومع الناس.

أية حكاية لبنان حالياً؟

بتسأل ليه عليها؟

عشان هى الجبهة الوحيدة الساخنة حالياً.

أولاً: لبنان ليست الجبهة الوحيدة الساخنة حالياً, بس هى اللى النار فيها ظاهرة للعيان, ولكن للحقيقة, مازالت النار موجودة فى كل الجبهات, "ومخبينها"  تحت الرماد.

طيب, تفتكر الحرب هتندلع ثانى أمتى؟

هوه, واقعياً الحرب على الجبهة الإيرانية "أنتهت فعلياً", بالنصر المؤزر.

أية ده؟ هى إيران أنتصرت؟!!!

من زمان, ولكن لم يكن هذا واضح للناس. بس من الأخر, ومع إحترامى لأراء الجميع. "إيران خلاص جابت جميع أعدائها لمس أكتاف" على كل الجبهات.

ده, بفضل غلق المضيق.

ليس لوحده, ولكنها كانت ومازالت أقوى ورقة فى أيديها.

فعلاً, أنا موافقك, وهم استغلوها بذكاء شديد بعد ما قلت لهم فى أول الحرب إن المضيق هو أقوى ورقة فى أيديهم.

بس هم كانوا يعرفونها من الأول, وكانوا عملين حسابهم عليها.

نعم, ولكنى من نبهتهم إلى أنها أقوى أوراقهم, "فركزوا عليها".

فعلاً, ومع الوقت ظهرت قوتها, لأنها فعلاً من جابت توتو لمس أكتاف.

أه, مع مع ذكائهم, وصمودهم فى الحرب, وأستغلال كل أوراقهم بحرفية شديدة مما عزز قوتها. حقيقى, أنا بأرفع لهم القبعة "برافو إيران لقد لعبتم بذكاء منقطع النظير".

والحزب, مش عايز تشجعه.

الحزب أدائة رائع, ومش محتاج تشجيع, وبصراحة هم أبطال وبيدافعوا عن أرضهم بشجاعة ملهمه, ومش محتاجين حتى حد يقويهم, ولكن وقوف إيران فى ظهرهم بيظهر قوتهم, وبيجعلهم أكثر تأثير فى الجبهة, ولو أستمروا على هذا المنوال فسينسحب الكيان سريعاً من كامل التراب اللبنانى تاركاً ورائة كم هائل من الحفاظات الجديدة والمستعملة.

يعنى هيحتاجوا بعدها لوحدات أزالة الحفظات, لتأمين التراب اللبنانى, بس تفتكر عون وأعوانه هيعملوا أية لو خرج الكيان من الجنوب؟

هيكونوا فى ورطة كبيرة, لأنهم أعتادوا إن الكيان بعد ما بيقوم بواجبة معهم, هوه اللى بيغطى مؤخرتهم, وبالتالى لو أنسحب سيتركها مكشوفة ليعف عليها الذباب.

مهو دائماً ما يحوم حول القاذورات.

عموما, ما يهموناش فى شىء.

ليه؟

لأنهم لا يساوا حتى قيمة الحفظات المستعملة التى سيتركها الكيان خلفه.

أعطى محور المقاومة "نصيحة"؟

ماشى, وللجميع نصيحة أخيرة, لا تتنازلوا عن وحده الساحات والجبهات, فهى من أكثر أوراقم المرعبة فى مواجه تحالف الشر, وهى سلاحكم الأقوى اللى بيجعل حتى القوى العظمى تهابكم.

تحياتى, تصبحوا على خير.

وأنت من أهله.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

وهنا صمت هتموت عن الكلام.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

https://hemms.blogspot.com

https://x.com/AlMayadeenNews/status/2059725109766640024

https://x.com/AJArabic/status/2068161427735556372

https://x.com/TalatWbas/status/1949268602776871049

https://x.com/Meemmag/status/1963342485440155862

https://x.com/thaeralbannaa/status/1963320048811995321

 

بقلم

هتموت من الشمس