الأربعاء، 18 فبراير 2026
قضى
الأمر الذى فيه تستفيان!!!
إلى السلاح فقد حان وقت تلقينهم درس لن ينسوه!!!
"قضى الأمر الذى فيه تستفيان",
"إلى السلاح وليحكم الله بينكم"!!!
مساء الخير.
مساء النور.
أية ده؟ مين زعلك؟
تخيل السفير الأمريكى لدى الناتو بيقول إن
إيران دولة داعية للأرهاب!!!
وأية مزعلك فى كدة, ما هم قالوا كدة على كل
معارضيهم.
عارف المثل اللى بيقول: "الناقصة تلهيك
وتجيب اللى فيها فيك".
لا, المثل البلدي بيقولك: "العايبة
تلهيك واللي فيها تجيبه فيك".
تقريباً, مفرقتش, المهم زى ما أنت بتصحح لى
معلوماتى. أنا برضة هصحح له معلوماته:
الدولة الأولى راعية الأرهاب هى
"الكيان", فهى "عملاق الأرهاب والإبادة الجماعية للنساء والأطفال فى
العالم".
ثم يليها امريكا "مؤسسة أشهر تنظيمات
العصر الإرهابية", ومنها على سبيل الذكر وليس الحصر "القاعدة, وداعش,
وقسد, وتنظيم الدولة فى العراق والشام وسينا".
هذا بالأضافة إلى أنهم أرتكبوا أشهر الأعمال
الأرهابية بأيديهم ثم نسبوها للأخرين, "على أساس أنهم ضحايا له, وهم أصلاً
الفاعلين", ثم قاموا بإلقاء اللوم على المسلمين, وذهبوا وأحتلوا أفغانستان
والعراق, وأستعبدوا السعودية وركبوا النفط.
ثم يليهم النازى وملحدين أوروبا وحلفائهم, وبدل
ما ينكسفوا من نفسهم ومن أعمالهم الوسخة جايين يتحدثوا عن الأسلام وعن أرهايه
وتطرفه!!!
"عار عليكم أيها البؤساء".
طيب, معلش هدى نفسك يا حاج ده أنت صاحب مرض,
بص, أصل أنا كنت عايز أسئلك عن تقدم المفاوضات؟
مفاوضات أية اللى أنت بتسأل عنها؟
أصلهم قالوا فى الأخبار إن فيه تقدم فى
المفاوضات؟
أخبار أية؟ ومفاوضات أية اللى أنت بتسأل
عنها؟ إذا كان هم لسه باعتين 50 طائرة مقاتلة للمنطقة فى تعزيز لقدرتهم الضاربة!!!
يعنى أية؟
يعنى أنهم بيخوضوا مفاوضات صورية, وما يحدث
حقيقى وفعلى, هو الحشد اللى بيزيد كل يوم.
يعنى أية؟
يعنى أنهم بيغطوا على تحركاتهم الحقيقية
لتعزيز الجبهه بالمفاوضات.
طيب, تنصح الجميع بأية؟
عدى زمن النصح, "قضى الأمر الذى فيه
تستفيان", "إلى السلاح وليحكم الله بينهم".
ليه كدة؟
مادام أنهم لا يستمعوا إلى العقل, فليستمعوا
لأصوات القصف.
تقصد مين؟
اللى فاكرين أنهم هينتصروا, سيأخذوا درس حياتهم.
الله ما أنصر المسلمين "بحق شهرك
الكريم, وأنت وحدك الحق يا الله".
ونعم بالله.
نعم, ونعم بالله.
تحياتى وتصبحوا على خير, وكل سنة وأنتم
طيبين.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
وهنا صمت هتموت عن الكلام.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
https://x.com/TalatWbas/status/1949268602776871049
https://x.com/Meemmag/status/1963342485440155862
https://x.com/thaeralbannaa/status/1963320048811995321
بقلم
هتموت من الشمس
ذهب الليل طلع الفجر
ذهب الليل طلع الفجر والعصفور صوصو (صوصو)
شاف القطة قالها بسبس قالت له نونو (نونو)
ساب مدرسته ورمى كراسته وراح جر شكلها
راحت القطة مخربشة إيده لما مسك ديلها
وأدي جزاة اللي ميسمعش كلمة ماما تقولها
شاف القطة قالها بسبس قالت له نونو (نونو)
راح يصالحها وبسها وهي حلفت ما تبوسه (بوسه)
جابت الحبر وعاصت إيدها وجات بشويش جنبه
مسحت إيدها في وشه وعملت قال إيه بتلاعبه
سوسو ضربها ومسك الحبر اللي في إيدها وقَلَبُه
على فستانها وشافهم بابا وعاقبها وعاقبه
شاف القطة قالها بسبس قالت له نونو (نونو)
لحد الشبر ونص ما يكبر ويروح الجامعة (الجامعة)
ميمي دكتور وسعاد دكتوره واحنا بندعيلكم
وصلاح يبقى محامي وتوتو قاضي يصالحكم
وعصام بكرة هيبقى مهندس ويعمر بيتكم
يبني مدينة ويرفع جسر وعمار يا بلدكم
شاف القطة قالها بسبس قالت له نونو (نونو)
شاف القطة قالها بسبس قالت له نونو (نونو)
الثلاثاء، 17 فبراير 2026
الاثنين، 16 فبراير 2026
المفاوضات من أجل المفاوضات!!!!
مساء الخير.
مساء النور.
أية أخبار المفاوضات؟
لا جديد.
وكأنهم عاملين المفاوضات من أجل المفاوضات؟
فعلاً, هذه هى السياسة, تفاوض وتسايس طول
الوقت ولا تظهر نواياك.
وأية نهايتها؟
هيفاجؤهم بالحرب؟
حرب؟
أه, حرب.
مفيش إحتمال ثانى؟
لا, هم بيعملوا المفاوضات من أجل الأستعداد
والكسب الوقت.
لأية؟
للحشد للحرب.
يعنى مفيش فايدة؟!!!
للأسف, يظهر إن الكل طلع الشجرة, ومفيش حد
ناوى ولا عارف ينزلهم.
طيب, تفتكر هيبدأوا أمتى؟
فى رمضان.
كدة والناس صايمه.
معظم حروب الإسلام الكبرى "كانت فى
رمضان".
نعم, إحنا بنتفائل بالحرب فيه.
بس هم, مش هتفرق معاهم.
طب ليه هم مستعجلين؟
تكلفة الحشد كبيرة.
أنت كنت قلت, إنهم لن ينتصروا فى هذه الحرب,
على أية عولت؟
لأن حجم أهدافهم يتخطى إمكانيات حشدهم
الحالى, وبما إن حشدهم الحالى لن يكفى لتحقيق أهدافهم, يبقى أنهم لن ينتصروا.
بس الجميع هيتلقى الضربات؟
طبعاً, لا حرب بلا قتال, ولا ضحايا, ولا
خسائر.
هيأثر ده على الأقتصاد؟
بالتأكيد, المتحاربين "سيكونوا الأكثر
تأثراً, ثم حلفائهم, ثم المنطقة, ثم العالم.
البترول هيغلى؟
ليس البترول فقط, ولكن كل الطاقة, ثم
المعادن النفيسة,,,,,,, ثم السلع الأساسية إلخ.
ربنا يسترها علينا, ده إحنا مش عارفين نعيش
فى الغلا الحالى ولسه هيزيد.
ربنا يسترها على الكل.
يله, تصبح على خير.
تصبح على نور.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
وهنا صمت هتموت عن الكلام.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
https://x.com/TalatWbas/status/1949268602776871049
https://x.com/Meemmag/status/1963342485440155862
https://x.com/thaeralbannaa/status/1963320048811995321
بقلم
هتموت من الشمس
الأحد، 15 فبراير 2026
الكل هيعانى الكل هيدفع الثمن!!!
مساء الخير.
مساء النور.
أية الأخبار؟
كل يوم حشد جديد.
وأية نهايتها؟
حرب؟
مفيش إحتمال ثانى؟
فيه, ولكنهم فى الغالب لن يلجؤوا إليه.
والنتيجة؟
حرب ضروس.
مين هينتصر؟
الأمور صعب حسابها, ولكن أنا هأحاول أنى
أفهمك.
ماشى أية الحكاية؟
بص, فى الحرب بيكون هناك عدة أطراف متورطة
مثل: "المعتدى والمعتدى عليه", وأحلاف لكل منهم (منهم المجبر والمتطوع),
و(الخبيث والغبى), و(منهم المستفيد والمتضرر),,,,, إلخ.
المهم إن لكل واحد فيهم بيحاول يحقق
"مطالبة, وأمانية, وأحلامة", ولكن فى الغالب لا يحصل على "الغنائم"
إلا المنتصر أنتصار ساحق, فإن لم يحدث, فبتكون النتائج مفجعة ومشابهه زى اللى
بيحصل فى التفلسية.
وماهى؟
قسمة غرماء؟
يعنى أية؟
يعنى إن ما سيحصل عليه الجميع فعلياً بعدها,
هو الخسائر والديون وتنتهى بقسمة غرماء, حيث يتقاسم الجميع بعض الفوائد التى لا
تمثل 1% من ما كانوا يرجوة قبل بدئها.
تقصد تقول إن الكل بيخرج منها خسران؟
بفداحة!!!
ليه؟
توتو بيحلم بحرب خاطفة, يعنى من أسبوع
لثلاثة أسابيع بحد أفصى, ولكن فى الغالب ما سيحصل عليه هو حرب أطول.
أطول قد أية؟
فى الغالب ستكون من شهر إلى ثلاثة أشهر.
طيب, ما الكيان حارب القطاع سنتين.
أه, ولكن مع إيران الوضع مختلف وهيخرج
الجميع بخسائر فادحة.
تقصد مين؟
الجميع.
تقصد امريكا والكيان؟
وإيران كمان, والأردن, والأمارات, واليمن
ولبنان.
فيه حد هيصيبه أضرار كمان من الحرب دى؟
الشام, والعراق, ودول الخليج, والصومال.
تحب تنصحهم؟
تقصد مين؟
الجميع.
تفتكر هيسمعوا لنصيحتى؟
حاول؟
بالنسبة لأمريكا, هذه حرب لن تربحوها كما
تتصوروا, "والسلام سيكون خيار أفضل".
و بالنسبة لإيران, حاولوا أن تكونوا أكثر
مرونة فى المحادثات, "والسلام سيكون خيار أفضل".
ألن تنصح الكيان؟
تقصد "ولاد الأحبة". لا, مش هيحصل,
لست من أصدقاءهم أو أحبائهم.
طيب, لما لم تنصح بقيه الأطراف؟
لا يوجد بيدها شىء تستطيع فعه, فهم مفعول
بهم ولا رأى لهم, ولا فائدة ترجى من نصحهم.
تمام, لعله خير.
فعلاً, لعله خير.
تحياتى.
تصبحوا على خير.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
وهنا صمت هتموت عن الكلام.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
https://x.com/TalatWbas/status/1949268602776871049
https://x.com/Meemmag/status/1963342485440155862
https://x.com/thaeralbannaa/status/1963320048811995321
بقلم
هتموت من الشمس
السبت، 14 فبراير 2026
ليه التفريق؟!!!
مساء الخير.
مساء النور.
أية الأخبار؟
مش كل يوم تسأل, لسة مفيش جديد, كل حاجة
بحطة أيدك.
طيب, عايز أسئلك شوية أسئلة عن المواضيع للتوضيح.
تمام, هتسأل عن أية؟
ليه التفريق؟!!!
مفهمتش؟ ليه التفريق فى أية؟
على المقالتين اللى نشروا فى يومين وراء
بعض. ليه فرقت ما بينهم؟!!!
طبعاً, مش المقالتين؟ أنا أقصد الشخصيات!!!
أول سبب: لأن الثلاثة المذكورين فى المقالة
الأولى هم اللى حصل عليهم أجماع معظم الأمة وتأكيد أنهم "القادمون فى أخر
الزمان".
وعشان كدة حطيتهم فى مقالة لوحدهم.
تمام.
ثم يأتى بعدهم فى التأكيد "السفيانى
والخرسانى واليمانى", ثم يأتى بعدهم بقية القادمين فى التأكيد.
معنى اللى أنت بتقوله: إن هناك زمن كبير قبل
خروج الأمام المهدى عشان الشخصيات دى لسة مظهرتش وقدامها زمن كبير للخروج والتفاعل,
ثم يليها أمامنا؟
لا, الكلام ده مش صحيح, لإن ممكن يكون بعض
الشخصيات قد ظهرت فعلاً ولا نعلم بها, كما إن من الممكن أن يكون ظهورهم على
التوازى, "بحيث أنهم يكونوا متواكبين".
طيب. هوه مفيش ولا شخصية منهم ظهرت حتى
الآن؟
لا, بعضهم موجود فعلاً حالياً على الساحة,
ولكنهم غير مشتبكين مع الأحداث بصورة مباشرة مما يجعلهم مستترين عن العامة, ولا
يعلموا بوجودهم.
طيب, أمتى تبدأ الأحداث؟
العلم عند الله وحده, ومحدش يقدر يؤقت لك.
طيب, وأية الحل اللى فى أيدينا؟
لا شى, الأنتظار؟
تمام, لعله خير.
فعلاً, لعله خير.
تحياتى.
تصبحوا على خير.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
وهنا صمت هتموت عن الكلام.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
https://x.com/TalatWbas/status/1949268602776871049
https://x.com/Meemmag/status/1963342485440155862
https://x.com/thaeralbannaa/status/1963320048811995321
بقلم
هتموت من الشمس