من غرائب الطبيعة!!!
عمتم مساءاً.
يكون ربنا يرحمنا من "المنفاقين".
ليه بتقول كدة؟!!!ّ
من فترة قصيرة كنت بأتفرج على نشرة الأخبار,
وأثارنى كثيراً "تصريح للرئاسة اللبنانية": والمفروض إن اللى حاربوا
"من بعد الحرب" يروحوا للسلام!!!!!!!!!
لا يا شيخ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!
هوه بصراحة "ده كدة العالم مقلوب على
رأسه", لأن بصراحة أنتوا مش من اللى الحاربوا, ولكن أنتوا من اللى
شلحتوا!!!!!!!!!!
ليه بتقول كدة؟
لأن لما كان "حزب الله" بيحارب
ليدافع عن الأرض, والعرض, "كان خير أعراص الأرض" مختبأين فى الجحور,
وبيعانوا فقط من البرد "لأنهم شلحوها", زى ما بيقولوا فى لبنان.
ثم تأتى وتناظر وتعطى دروس لمن حارب بشرف
ودفع العرق, والدم, وترجع وتقول "ما قولت"!!!!!!!
"للأسف, لا ينطبق عليكم القول",
فمن حارب ورفع السلاح دفاعاً عن التراب اللبنانى, "هو فقط صاحب الحق", وإن
أراد أن يجنح للسلم فليكون, وأما من شلح "فحقه الوحيد" هو غسل عاره,
ويأخذ دورة فى حمل السلاح, فلربما إن رفعتم سلاحكم بشجاعة فى وجه عدوكم, لألتمسنا
لكم الأعذار.
فعلاً, أنا حزين.
ليه؟
لأنهم فكرونى بقصة القرية اللى دخل فيها
المستعمرين وأغتصبوا كل نسائها إلا واحدة. إستطاعت المقاومة وقامت بقتل من حاول
أغتصابها, إلا إن بقية النساء "لم يحتملوها" فقاموا بقتلها.
لما؟
لأنهن بوجودها ستفكرهن كل يوم "بعارهن",
وإن المقاومة كانت ممكنه, ولكنهن فضلوا الإستسلام, "وشلحوها", وخليهم بقى
يعدوا الجمايل.
تصبحوا على الخير.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
وهنا صمت هتموت عن الكلام.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
https://x.com/TalatWbas/status/1949268602776871049
https://x.com/Meemmag/status/1963342485440155862
https://x.com/thaeralbannaa/status/1963320048811995321
بقلم
هتموت من الشمس
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق