فاكرين
نيوتن؟!!!
https://x.com/Catshealdeprsn/status/1878222860646289430
أه
نيوتن بتاع ثانوي!!!
الإنجليزي
بتاع القصة المشهورة اللى وقعت التفاحة على دماغه فأكتشف قانون الجاذبية!!!
لا
تتعجب أنها أراده الله!!!
طبعاً
القصة دى مستحيلة تحصل عندنا!!!
ليه
بقى؟,,, عشان التفاح عندنا بسبعين جنية، والناس مش هتسيب شجرة تفاح في الشارع، ولا
في منتزه عام، وتتركها لغاية لما ينضج تفاحها، ويسقط لوحدة!!!
وكمانً
مش ممكن تتوقع إن نيوتن بتاعنا كان هيمشى تحت الشجرة، لأن نيوتن بتاعنا في الغالب مقبوض
عليه، ومشرف في المعتقل بتهمة الانضمام لجماعة محظورة، وبينام كل يوم وهو يعانى تحت
ثلاثة طبقات من البشر، ومفيش حاجة هتقع عليه غير أرجل وأيادي لم تستحم من زمن!!!
وعموماً
اللصوص في بلادنا مكنوش هيتركوا أصلاً على الشجرة تفاح، وحتى شجرة التفاح بذات
نفسها هتكون قطعتها البلدية من زمن وباعتها لبتوع الفحم، لأن فحم الفاكهة هو
المفضل عند اللى بيدخنوا الشيشة أو النرجيلة!!!
المهم،
ما علينا,,, بغض النظر,,, طيب أية العبرة من الحكاية!!!
فكر
فيها بنفسك!!!
عشان
أنا كنت فقط عايز أبين لك الفرق بين بلادنا وبلاد العم نيوتن!!!
طيب
أنا هسألك سؤال.
رجل
الشرطة بيمارسوا أحياناً العنف، والمجرمين كمان فهل يستوى الأثنين؟!!!
طبعاً
لا، لأن الأول بيعطى رخصة لممارسه بعض العنف الشرعى من أجل فرض القانون والحق والعدل،
وللقبض على الخارجين على القانون، أما الثانى فهو مجرم. ظلم وقتل وسحل وخرج عن
القانون، فإن تبدل الجوهر تبدلت الرخصة؟!!!
هذا
المفروض يحدث منطقياً، فالرخصة أساساً أعطاها الله في شرعه للإنسان لفرض الحق
والعدل ولكن,,,!!!
https://x.com/Catshealdeprsn/status/1878222860646289430
,,,,,,,
خلص
الكلام.
بقلم
هتموت
من الشمس
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق